Hej!
Jag heter Milva Karlsson och går på humanistiska programet. I Augusti 2022 åkte jag till Sydkorea och är här på utbytesår fram till slutet av Juli i år. I höstas gick jag på ett idrottprogram där vi hade idrott flera gånger om dagen och bland annat lärde oss sporter som badminton, taekwondo, basket, men utöver de vanliga idrottlektionerna så gick vi exempelvis på olika sportmatcher tillsamans och paddlade kajak i den stora Han-floden som går igenom Sydkoreas huvudstad Seoul.
Nu under vårterminen går jag på ett miljöprogram där vi bland annat får lära oss om klimatförändringarna och olika ekologiska system.
Nu i veckan har jag och några andra elever från programmet varit med och representerat vår skola vid ett stort event för specialiserade skolor och informerat om vår skola och vårt program.
Här i Sydkorea är schemat väldigt annorlunda från de svenska. Måndag till fredag går vi i skolan mellan ca 9-17 med 10 minuters rast mellan varje lektion. Skoldagen är dock egentligen inte slut klockan 17, utan varje dag efter skolan hjälps alla elever och ibland även lärare åt att städa skolan. Det kan låta jobbigt att behöva städa skolan varje dag, men eftersom alla hjälps åt så brukar det bara ta runt 10 minuter och vi lär oss att vi måste ta hand om vår skola då det är vi som vistas i den hela dagarna.
Efter städningen så går majoriteten av alla Sydkoreas elever till så kallade ”hakwons”, vilket är privatakademier för kvällsstudier inom exempelvis sport, matematik eller engelska. Går man inte till hakwon så kan man stanna kvar i skolan och plugga tills 22 på kvällen tillsammans med klasskompisaroch en lärare istället.
Precis som i Sverige så serveras det gratis skolmat varje dag som här brukar bestå av ris, kött, grönsaker, nudlar och ofta även en chokladmjölk eller glass.
En sydkoreansk klass består vanligtvis av 25 elever, där varje klass har sitt eget hemklassrum där mestadelen av dagen tillbringas. Varje klassrum har den koreanska flaggan uppsatt över tavlan och på min skola så har varje klassrum varsin smartskärm som både fungerar som en whiteboard och en sökmotor. Vi har även ett MR ( mixed reality) rum där vi ibland har idrottslektioner. I MR rummet så finns interaktiva väggar med sensorer som känner av när man rör vid dem vilket gör att man exempelvis kan använda väggen som en basketkorg eller ett fotbollsmål.
Eftersom jag går på en vanlig koreansk skola så är alla lektioner helt på koreanska och det finns inte många som pratar engelska, men fördelen med det är att jag har blivit nästintill flytande i koreanska och tack vare detta har kunnat lära känna många elever och lärare i skolan.